SAS

Scandinavian Airlines System – SAS – blev verdens første flernationale luftfartsselskab, da det blev dannet 1. august 1946 som et konsortium af Det Danske Luftfartselskab DDL, Det Norske Luftfartselskap DNL og Svensk Interkontinental Lufttrafik AB SILA (senere AB Aerotransport ABA). Første flyvning i det nye selskabs farver var den 17. september samme år.

DDL, der var det første civile flyselskab i Danmark, blev stiftet 29. oktober 1918. Det er det ældste af moderselskaberne idet ABA blev stiftet i 1924, DNL i 1927 og SILA i 1943.

Se detaljeret faktaliste på SAS Museets hjemmeside SAS Museet

DDL

DDL var verdens første registrerede flyselskab, men det blev hollandske KLM, der kom først med regelmæssig lufttrafik. DDL blev stiftet af Willie Wulff, og han var også selskabets første direktør. Der blev indkøbt 3 Avro 504K skolefly, og den 31.10.1919 fandt den første flyvning sted. Den første passagerrute gik fra luftmarinestationen på Margretheholm i København over Malmø til Warnemünde i Tyskland. Den blev åbnet 07.08.1920 og blev fløjet med et Friedrichshafen FF.49C vandfly. Den første rute med landbaseret fly, ruten fra København til Hamburg, blev åbnet 15.09.1920 og blev fløjet med et De Havilland DH-9 enmotoret biplan.

SAS Flyvehistorisk Forening

Foreningen blev stiftet 15. februar 1979. Der findes tilsvarende foreninger i Sverige og Norge.  Den norske forening tog initiativ til indsamling af de SAS-effekter, som senere dannede grundlag for etableringen af SAS Museet i Oslo.

Foreningen startede med at være i lokalerne på Amager Strandvej 394 – kaldet “Stanniolen”. Her var der ikke etableret et egentligt museum, men man kunne se samlingen efter aftale. I 2015 startede flytningen til den nuværende adresse, og 14. Juni 2017 åbnede den nye samling for besøgende.

DDL personale anno 29.10.1943