Specielle arrangementer

Film om SAS historie

I juni 2024 vil vi hver onsdag eftermiddag kl. 15.00 vise en film omhandlende SAS historie i vor lille biograf på Petersdalvej 1, 2770 Kastrup.

Ture / udflugter

Alle idéer til ture/udflugter eller andet modtages med kyshånd. Send blot forslag til bestyrelsen, og vi tilrettelægger og arrangerer turen/udflugten.

Airbus fabrikken 2018

I 2018 var det en to-dages bustur til Hamburg for at se Airbus fabrikken. Der var afgang tidligt fredag morgen fra SAS-klubben og ankomst i Hamburg tidligt om eftermiddagen.

Nogle af deltagerne brugte eftermiddagen på et besøg i Miniatur Wunderland –  verdens største modeljernbane. Stedet er dog meget mere end tog, og man kan bruge dagevis på at studere detaljerne i de overdådige tableauer. Naturligvis er der en velfungerende lufthavn, hvor flyene lander og letter med præcist tilsatte lydeffekter. Der er stor aktivitet i hele lufthavnen, hvor der køres rundt med fly og biler, slukkes brand og holdes airshow.

Om aftenen samledes alle til en hyggelig middag.

Lørdag besøgte vi Airbus fabrikken, hvor det desværre ikke er tilladt at fotografere indenfor hegnet. Ankommet til Airbus blev vi delt i 2 hold og udstyret med øresnegle, så alle kunne høre guiden – det er jo et kæmpested. Vi startede i hallen, hvor understel og vinger bliver monteret, og der stod jo bare maskine efter maskine. Det er først ”stort”, når man står på 7. sal og kikker ned på en Airbus A-380.

Udenfor står, foruden færdige fly, også en Super Guppy og en C-160 Transall. Super Guppy’en, der blev brugt til fragt af flydele mellem fabrikkerne, er en ombygget Boeing B-377. Den blev også brugt til fragt af dele til det første europæiske projekt – Aérospatiale-BAC Concorde. Den blev senere afløst af den ombyggede Airbus A-300 – døbt Beluga.

Klik på billederne for at se en forstørrelse.